Engelska C och 75 glosor

Jag går sista året på gymnasiet och har valt att läsa kursen Engelska C. Jag tycker om engelska och det är en för det mesta ganska intressant kurs. Vi har bland annat fått skriva uppsatser på temat ”I have a dream”, läst om den amerikanska medborgarrättsrörelsen, sett och diskuterat filmen Freedom Writers, gjort vår egen tidning, osv.

Men nu har kursen nått ett riktigt bottennapp. Det är egentligen inte bara den enskilda kursens fel, utan visar snarare på den helt blinda tillit till meningslöst utantill lärande som finns i den svenska skolan. Vi har ett engelskaprov imorgon som består av att vi ska lära oss 75 ord på gammaldags engelska. Ord som ”magnanimous” för ”sportmannamässig” är ett exempel. Jag har ingen aning om detta ”vocabulary-test” dessutom ska betygsättas, men tokigt är det i vilket fall.

Jag undrar vad det säger om mina egentliga kunskaper i engelska om jag lyckas pressa in i min skalle kvällen innan provet att ”erudite” betyder ”välutbildad”? Mest troligt ingenting, förutom att jag kanske är ganska envis.

Dessutom undrar jag när i mitt liv jag kommer behöva stava dessa ord 100% korrekt på rak arm. Visst finns det säkert situationer i livet då det kan vara praktiskt att kunna läsa och förstå gammaldags engelska. Och nog kan det för all del vara en ärofull kunskap att inneha. Men å andra sidan så kommer jag troligtvis aldrig hamna i en situation där jag står utan möjlighet att kolla upp detta ändå. Och i slutändan kommer alla de ord jag trycker in i mitt huvud ikväll vara totalt bortblåsta tills dess i alla fall.

Nej, detta påminner mig om när jag var och träffade civilingenjör-studenterna på Umeå Universitet förra året. De berättade hur de inför tentorna tragglade komplicerade formler utantill och lärde sig göra avancerade beräkningar som datasystem och räknemaskiner ändå kommer göra åt dem väl ute i arbetslivet. Att lägga tid på sådant istället för att faktiskt öva på sådant som de faktiskt kommer ha nytta av i framtiden som samarbete, kreativitet och analyserande tänkande är milt sagt ett slöseri med tid.Jag talade själv med en professor på institutionen om detta, som själv sa att hon inte förstår poängen med denna märkliga syn på kunskap.

Utbildning måste få handla om annat än utantill lärande. För det leder ingenstans. Enligt mig måste en modern utbildning handla om samarbete, kreativitet, nytänkande, gemensamt ansvar och syfta till att utveckla en förmåga till att tänka självständigt och kritiskt. Alla borgerliga och socialdemokratiska skolministrar som tror att mer meningslöst siffer/ord-rabbel är vägen framåt för Sverige i internationell jämförelse är helt fel ute. Lära sig siffror, bokstäver och ord utantill kan alla göra. Men det som på allvar avgör hur man står sig kunskapsmässigt är självständig analysförmåga, nytänkande och kreativitet – och det borde vara det som en modern skola fokuserar på.

Istället för att lära mig varje stavelse i ”disheveled” (sv. rufsig) skulle jag exempelvis vilja lära mig mer om i vilka typer av texter sådan typ av engelska används, läsa några sådana texter, analysera språk i dem, diskutera vilka effekter för läsaren det får att man skriver på det sättet och kanske slå upp några liknande ord på tyda.se (engelskspråkigt online-lexikon) och lyssna på hur de uttalas. Och sedan kanske pröva använda några av dessa i en egen text och stava några av dessa i det sammanhanget, bara för att pröva på.

Men problemet är väl att sådan riktig och värdefull kunskap inte går att gradera. Och då tappar betygen sin funktion – och just betygen är väl uppenbarligen en helig ko i skolan, eftersom hela skolsystemet kretsar kring denna 30-tals kvarleva. Själva åsikten om att det går att mäta kunskap på detta primitiva sätt hör till en förlegad och gammaldags kunskapssyn.

Nä, mer än så hinner jag inte idag. Nu måste måste jag fortsätta träna in övriga 74 glosor. Och nog skulle jag kunna slå vad om att samtliga kommer vara totalt bortglömda lagom till fredag förmiddag.

One thought on “Engelska C och 75 glosor

  1. Det är precis lärningssett som dessa och andra vad jag ser som brister i svenska skolsystemet som fick mig att välja IB istället för vanlig natur när jag hade mitt gymnasieval. Det var hårt men i slutändan blev jag nöjd, jag fick lära mig det professionella språket i engelska utan att ha haft glosstest en endaste gång och en djupare förståelse i analys av engelska texter. Sedan läste jag fysik och självklart måste man ha tur med lärare också eftersom i alla program tycker jag att det kan bli lätt att bara memorisera formler istället för att få förståelse av dem men jag kände att jag fick det med. Tycker att lärarutbildningen borde utvecklas för att öka sin bredd på inlärningstekniker så inlärningen kan bli bättre för elever i nästa ”generation” av nyblivna lärare.

Kommentarer

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s